Australia en zijn contrasten - Reisverslag uit Nowra, Australië van Tjerry Alsemgeest - WaarBenJij.nu Australia en zijn contrasten - Reisverslag uit Nowra, Australië van Tjerry Alsemgeest - WaarBenJij.nu

Australia en zijn contrasten

Door: tjerryalsemgeest

Blijf op de hoogte en volg Tjerry

15 Augustus 2011 | Australië, Nowra

Hallo again,

Na een super week achter de rug te hebben, is het weer tijd voor een verslag! Zoals jullie in mijn vorige verslag konden lezen zijn we gebleven bij het afscheid van de geweldige tijd in Surfers Paradise.

6/8
Vandaag moesten we al om 10 uur uitchecken, dus ondanks onze leuke avond gisteren moesten we flink gaan inpakken. Onze roommate uit Amerika was ook druk aan het pakken, want zij ging de volgende dag weer terug naar huis. Ze had ongeveer 50 kilo aan rotzooi mee en probeerde nu dus dit in twee koffers te verdelen zodat het allemaal mee kon (volgens haar). Ze had ook een sjaal waarvan wij moesten zeggen of ze 'm weg moest gooien of niet. Daarna kwamen er een stel hakken uit een tas.. plastic hakken met plateau zolen eronder en rode glitter in de hak. Ik kon het niet laten om te vragen waar ze die voor gebruikte. Voor de werk antwoordde ze me doodgewoon. Wat voor werk doe je dan? Ik ben een stripper en ik dacht als ik hier geld tekort kom, kon ik nog wat bijverdienen als stripper. Nou Marloes en ik hadden moeite onze lach in te houden. We balen ook heel erg dat we geen foto van haar hebben gemaakt. Wat een figuur was dat zeg! Na het uitchecken mochten we onze spullen in de kamer van onze Braziliaanse buren zetten en konden we zelf nog een beetje rondhangen, want onze vlucht ging pas 's avonds om 9 uur. Marloes en ik zijn toen bij de Argentijnen gaan zitten die deze dag ook moesten vertrekken. We hebben zo hard gelachen met hen, omdat ze allebei niet zo goed engels konden en daardoor de grapjes die ze maakten niet altijd even leuk overkwamen, maar dat maakte het juist alleen nog maar grappiger! Nog even MacDonalds in het centrum gegeten en toen moesten we afscheid nemen, daar gingen die kleine mannetjes met hun grote backpacks. Wij zelf hebben de hele middag nog van het zonnetje genoten en rond een uur of 5 was het ook voor ons tijd om te gaan. De mensen die daar werkten kwamen nog afscheid nemen, super aardig en toen gingen we weer met onze tassen. Helaas leek mijn tas dit keer weer tien kilo zwaarder en het was dan ook een beetje jammer dat we besefte geen geld op zak te hebben en dus naar een ATM moesten zoeken. Het vliegen duurde maar 2 uurtjes en we kwamen dus rond 11 uur in het koude koude Melbourne aan. Toen we bepakt en bezakt in de skybus naar de city zaten, hadden we toch een spijt dat we niet meer in het zonnige Surfers waren. Gelukkig hoefden we alleen maar een straat vol feestende, dronken mensen door (het was zaterdagavond) om ons hostel te vinden in King Street. Het enige wat we op dat moment wilde was een bed! Maar onze boeking was niet doorgekomen. We hadden een 6 bed dorm geboekt en er was nu alleen nog maar plaats op een 16 bed dorm. We konden de volgende dag omwisselen. Het leek daar net een tentenkamp, elk bedje was ingewikkeld met doeken zodat je niet wist wie daar nou achter nog stiekem zat te computeren of te smsen. Toen we alletwee op een bovenste bed waren gaan liggen, vielen we vrijwel meteen in slaap!

7/8
De douches zijn hier echt geweldig! Flink een harde straal en je hoeft niet moeilijk te doen om uberhaupt onder de straal te staan, dus dat was heerlijk wakker worden! Zondag in het hostel worden er altijd gratis pannekoeken voor het ontbijt gebakken. Dus daar konden we lekker van meegenieten. Toen zijn we de stad gaan verkennen, het was bewolkt en koud, maar goed met volle moed ertegenaan. Eerst liepen we de verkeerde kant op, waardoor we een beetje een slecht beeld kregen van Melbourne het zag er niet zo fraai uit. Maar vervolgens liepen we de andere kant op en kwamen we in het centrum, Bourke Street, waar alle grote winkels zijn. Melbourne is heel erg gezellig, wij vinden het gezelliger dan Brisbane. Ze hebben naast de grote typische winkels(centra) zoals Louis Vuitton, David Jones, Myer etc. heel veel schattige kleine winkeltjes die je nog nergens anders hebt gezien. Ik heb daar nog gekeken voor een jurkje voor de bruiloft van Olaf en Karin, maar volgens mij zocht ik in winkels met de verkeerde prijsklasse. Ik voelde me ook zo lomp met mijn backpackersoutfitje in die modieuze winkels. Al zag je op de straten mensen die er in hun kloffie bijliepen en dan weer mensen, zowel vrouwen als mannen die echt uit een tijdschrift waren gestapt. Vervolgens zijn we doorgelopen naar het federation square, waar je weer meer groen kan zien. Het ligt aan de Yarra River. Daar heb je een mooi uitzicht op de hoge gebouwen. Daarna de rivier overgestoken en heerlijk gewandeld in de Royal Botanic Gardens. Echt een prachtig park! Vol met grote bomen, meertjes, bankjes. Ik kan me helemaal voorstellen dat je hier komt om aan de drukte van de stad te ontsnappen. Daar hebben we ook een fotoshoot van een Kookaburra gehad. We zaten op een bankje onder een boom en die Kookaburra bleef rustig zitten als je dichterbij kwam. Op onze weg naar het centrum hebben we nog een kijkje genomen in het Shrine of Remembrance, een war memorial. Erg interessant en ook mooi gebouwd! Helaas kwamen er nog donkere wolken over de stad en begon het te regenen. We hebben toen lekker in ons hostel gezeten totdat het etenstijd was. Als je gewoon op je bed in je kamer zit, zie je ook van alles voorbijkomen. Er zit een Aziatisch meisje tegenover ons die altijd slaapt, vanochtend is er een groot Fins meisje aangekomen die heel graag met je wil praten enz. Flink hete kippetjes bij Nando's gegeten en toen lekker vroeg ons bedje ingekropen.

8/8
Onze Finse babbelaar had gezegd dat St. Kilda wel een leuke plek was met gezellige winkeltjes. Dus wij hadden de tram St. Kilda Beach gepakt. We wisten eigenlijk niet hoe je nu een kaartje kon kopen. Iedereen had zo'n pas die je scande wanneer je in en uit liep en we konden dus niet achterhalen of er mensen waren die iets anders deden. Dus wij lieten het maar zo (stout he!) Maar op een gegeven moment zaten we wel heel lang in de tram.. iedereen was er onderhand al uitgestapt en we waren nog steeds niet bij St. Kilda Beach. We kregen het toen toch wel een beetje benauwd en zijn uitgestapt. St. Kilda kon niet meer ver weg zijn dus we besloten maar te gaan lopen. Waar waren we beland? Vervallen huizen, stoffige winkeltjes en bijna niemand op straat.. en wij maar stug doorlopen. Vervolgens toch maar weer in een tram gestapt met het idee om nu wel een kaartje te gaan kopen. Maar na een halte stopte de tram en stapte de chauffeur uit en liep heel droog naar de andere kant van de tram.. dit was de laatste halte en hij ging weer omdraaien. Toen pas ontdekte we dat we helemaal aan de andere kant van de tramlijn zaten. We konden dus nog 20 minuten terug naar de andere kant van de stad.. oeps! Uiteindelijk aangekomen, St. Kilda had inderdaad wel gezellige winkeltjes en we zijn ook even op het strand gelopen. Omdat het weer niet zo goed was, zag het er allemaal een beetje sneu uit, dat was wel jammer! Ergens in een cafeetje bij een haard thee en warme chocomel gedronken. Het leek net winter. Natuurlijk is het ook winter hier, maar ten eerste is het voor jouw gevoel zomer. Dan kom je ook net uit Surfers Paradise en voor mij ook Proserpine waar het heerlijk warm is en vervolgens zit je in Melbourne bijna te bevriezen. 's Avonds hebben we bij een chinees gegeten. Toen we gingen zitten en ons eten kregen, gingen ze sluiten. Dus we hadden al gezegd dat we ons eten best mee wilden nemen, maar dat hoefde niet en wij konden dus door eten maar drie wachtende chinezen in de keuken. Later kregen we ook nog zes flinke rollen sushi gratis mee. Marloes had nog nooit sushi op dus we waren er eigenlijk wel heel blij mee. Alleen toen we terug kwamen op onze kamer zaten we nog veel te vol van de noodles en hebben we ze niet meer geprobeerd.

9/8
Vandaag heel vroeg op want om 10 over 7 werden we opgehaald door een busje om een Great Ocean Roadtour te maken! Wij om 7 uur nog snel een boterham met een vette worst naar binnengewerkt, je hebt hier van 7 tot 9 gratis ontbijt, en toen snel in de bus. Onze gids stelde zich voor als Cameron. Hij was erg gezellig en zei dat we ons niks aan moesten trekken van zijn muzieksmaak want dat is gewoon eenmaal zo. En inderdaad onderweg naar de Great Ocean Rd kwamen de raarste nummers voorbij. Toen we op het punt aankwamen in Torquay waar je officieel op de g o r zit, zei hij snel dat we allemaal moesten juichen, vervolgens was hij natuurlijk de enige die juichte. Dus draaide die met een ruk om en mochten we het nog een keer proberen. Het begon dus al goed! Toen even gestopt voor wat koffie, thee en koekjes en hier konden we al het eerste strand zien, Bells Beach. We hebben ook de vuurtoren van Around The Twist gezien, sommigen zullen wel weten welk tvprogramma dat is! Ook konden we foto's maken bij het oh zo bekende Great Ocean Road bord. De gids stelde verschillende dingen voor, je kon er naar wijzen, je kon het opeten, optillen of er gewoon naar lachen. Tijdens het rijden vertelde hij veel over de omgeving. We kwamen langs een weiland vol met kangaroe's, waar hij dan ook weer van alles over vertelde. Kort daarna stopte we weer en toen we uitstapte zagen Marloes en ik een parrot! Helemaal blij dat we er eentje zagen, toen kwam Cameron aan met een handje vogelzaad en voor ik het wist kwamen de parrots en de rainbow lorikeets op je afvliegen. Marloes schreeuwde alles bij elkaar toen er eentje op haar hoofd ging zitten. Op die plek in de bomen heb ik mijn eerste koala gezien! Wat een poepies. Het zijn echt grote grijze donsbolletjes. Ik probeerde er een goeie foto van te maken maar ze zaten te hoog. Cameron zei dat we er nog wel veel meer gingen zien! Daarna een tijdje in het busje gezeten, maar de omgeving blijft prachtig. Het was jammer dat het regende en mistig was, maar niks maakte het minder mooi. Ik vond het zelfs wel wat hebben al die mist tussen die grote bergen. We kwamen langs Lorne, Kennet River en Cape Otway. Onze lunch gegeten bij een vuurtoren en daar konden we ook nog de digderidoo spelen. Op de terugweg was het wat opgeklaard en reden we door een bos waar heel veel Eucalyptus bomen staan (de bomen waar koala's graag in zitten!) Je kon er zoooveel zien, de gids bleef maar roepen daar daar daar. Ze zien er zo grappig uit en hij vertelde ook dat het enige wat ze doen is eten krabben slapen en een keer in de zoveel tijd doen ze iets actiefs en dat is: verplaatsen naar een andere boom! Verder gereden naar de 12 Apostles en Loch and Gorge. Dat is het bekendste gedeelte van de Great Ocean Road. Rare rotsformaties in de zee. Echt prachtig! Daarna was het weer tijd om terug naar huis te gaan. Eerst nog een stop gemaakt voor avond eten rond een uur of 7 en daarna nog twee uur rijden naar Melbourne city! Wat een lange maar super dag! 's Avonds wilde we onze volgende bestemming boeken: Canberra. We hadden er al wat moeite mee want we wisten niet of we met de bus of met het vliegtuig moesten gaan. Uiteindelijk een vlucht geboekt voor 10 augustus, stond er vervolgens in de mail dat de vlucht op 16 augustus ging! Paniek! Ik kon alleen de vliegmaatschappij niet bellen, omdat ze al gesloten waren. Dus wij maar gaan slapen, om de volgende dag vroeg te bellen. Je slaapt dan toch wat onrustig, omdat je in je achterhoofd met die vlucht zit.

10/9
Om 9 uur 's ochtends met mijn prachtige ochtendstem naar Virgin Blue gebeld. Ik kreeg echt een of ander dom blondje aan de telefoon waaraan ik tienduizend keer van alles moest herhalen. Uiteindelijk werd duidelijk dat ik de vlucht beter op internet kon veranderen. Het heeft ons 60 dollar per persoon meer gekost en we vliegen nu 11 augustus. Het valt gelukkig nog te overzien! Die dag hebben we maar een beetje rustig aan gedaan. Het was echt verschrikkelijk weer. De hele lucht was donker en het regende bijna de hele dag. Marloes is subway gaan halen. Rond een uur of 3 waagden we het toch naar buiten, het was wat opgeklaard. We hebben weer wat winkeltjes bekeken. Nog wat jurkjes gepast, maar tevergeefs. Toen zijn we naar Chinatown gelopen. Dit was een betere Chinatown dan in Brisbane. Het was echt een hele lange straat vol met chinese winkeltjes natuurlijk. We zijn een paar keer in een supermarktje gelopen en het is ongelofelijk wat voor dingen ze daar verkopen. Af en toe wist ik ook niet wat het nou precies was. 's Avonds kebab gehaald en een beetje rondgelopen. Het was vandaag maar even een lambaldagje.

11/9
Onze tas gepakt, even op het internet gekeken en toen naar het vliegveld gegaan. We verwachtten natuurlijk heel veel van onze dure vlucht. Maar helaas het duurde maar een uurtje en er zat nog ineens een tv in onze stoel.. Iedereen had ons al verteld dat we niet zo lang in Canberra moesten blijven, want ondanks dat het de hoofdstad is, stelt het niet veel voor. Dat merkten we dan ook toen we aankwamen, het zag er meer uit als een woonwijk dan een echte hoofdstad! We hadden een bed&breakfast geboekt, Victor Lodge. We moesten met de bus naar Kingston en we wisten eigenlijk niet waar we heen moesten. Uiteindelijk uitgestapt en maar gaan lopen, het was echt een woonwijk. Zelfs toen we in een winkel vroegen waar Victor Lodge zou zijn, kon het meisje het ons niet vertellen (ze woonde hier in de straat) Toen zagen we het bordje Victor Lodge. Na ingecheckt, onze kamer binnegestapt, we moesten zo hard lachen. Het was een kamer van 2 bij 3 er zat een tweepersoonsbed in het dat was het. Wat een luxe!! Onze eigen kamer zonder aziaten of wat dan ook om ons heen. Wat waren we blij! Daarna zijn we het centrum van Kingston ingelopen en bij La Dolce Vita een heerlijke pasta gegeten. Terug op onze kamer nog flink gelachen om Marloes haar afritsbroek en eindelijk weer eens met mijn vriendje in Nederland gebeld.

Hoe onze enige dag in Canberra is geweest, bewaar ik voor de volgende keer, want volgens mij hebben jullie weer genoeg om te lezen! Voor Marloes gaat het allemaal erg snel, terwijl ik nu begin te denken het is bijna voorbij! Ik vind het zeker jammer, maar stiekem ben ik ergens ook wel blij dat ik straks naar huis mag.

Dikke kus, Tjerry (en Marloesje!)

• 15 Augustus 2011 - 20:24

Papa:

hi meissie, leuk iedere keer je prachtige verhalen te lezen, nog leuker om zo af en toe te skypen, en als we je straks weer live mogen meemaken dan overtreft dat alles, geniet van de laatste weken, groeten aan marloes en tot snel, groeten xxx papa

• 15 Augustus 2011 - 21:52

Marco En Marian :

Hoi Tjerry, mooie verhalen vol met mooie belevenissen. Wat is Australië toch een gigantisch mooi land als we de verhalen lezen. Straks als jullie de foto's laten zien zal het voor ieder die ze ziet een beleving zijn, laat staan dat je ze zelf gemaakt hebt en precies de sfeer weer zult proeven zoals het ter plaatse was. Tjerry veeeel plezier nog samen met Marloes!

Groetjes Marco en Marian van Caulil

• 16 Augustus 2011 - 07:07

Mama:

Ik blijf erbij dat een afritsbroek super handig is!! Geef toe dat je spijt hebt dat je er geen gekocht heb! Hihi.
    Weer een leuk verslag om te lezen ondanks dat we al wat op de hoogte waren. Je loopt wel wat vooruit in de tijd: 10 en 11 september moet het echt nog worden ;)
    knuffel Mama

• 16 Augustus 2011 - 17:14

Claudia En Maurits:

hahaha! wat is je moeder een oplettende lezer zeg! Tjerry wat een heerlijke verhalen! Ik ben trots op je dat je er alles aan het uithalen bent! En wat een goede afwisseling (qua zelfstandigheid) in je reisprogramma. Merk dat er tijdens het lezen veel 'ohja's' in mij opkomen ;) Australie stond al bovenaan mijn reislijsjte maar door jouw schrijftalent des te meer.
    Veel zin je verhalen 'live' te horen volgende week. Geniet er nog van...tis zo voorbij!
    Big kiss! Claudia & Maurits
    p.s je mag mijn afritsbroek altijd lenen hoor ;)

• 17 Augustus 2011 - 13:41

Rob En Anneke:

Hallo Tjerry
    Ja nu de laatste week zal welvoorbij vliegen Maar je reis is echt fantastisch. Heb je gelezen dat het in Nieuw Zeeland zou ontzettend koud is en dat daar sinds 1930 geen sneeuw meer was gevallen maar er nu een pak van jewelste ligt. Ik denk dat jullie daar ook een staartje van mee hebben gekregen. Maar je geniet er niet minder om.
    Heel veel plezier nog de laatste week
    Hartelijke groetjes van Rob en Anneke.

• 21 Augustus 2011 - 07:00

Rieke En Theo:

Hey lieve meid,
    Net als de rest van de familie en vrienden lees ik je verslagen in een adem door. Je kan erg beeldend schrijven en wij beleven je avonturen met je mee. Je geniet van je tijd daar en je laat geen gelegenheid voorbij gaan om nieuwe ervaringen op te doen. Wel grappig hoeveel je de engelse taal gebruikt in verslagen.
    Hier zijn we bezig met de voorbereidingen van de bruiloft van Olaf en Karin en we duimen voor mooi weer. Donderdag verwachten wij de loges, dus het zal een drukke boel worden in huize Alsemgeest.
    Hoewel niet zo leuk voor jou, we kijken ook uit naar jouw terugkomst, hopelijk ben niet te moe en groggy zodat je ook een beetje van de dag kan genieten.

Ok tot donderdag! veel liefs Rieke en Theo.