Oh the weather outside is not frightful... - Reisverslag uit Green Point, Zuid-Afrika van Tjerry Alsemgeest - WaarBenJij.nu Oh the weather outside is not frightful... - Reisverslag uit Green Point, Zuid-Afrika van Tjerry Alsemgeest - WaarBenJij.nu

Oh the weather outside is not frightful...

Blijf op de hoogte en volg Tjerry

18 December 2013 | Zuid-Afrika, Green Point

Oké, oké, deze ijskoningin begint te smelten. En dat komt niet alleen doordat de zon steeds meer begint te schijnen.. Ik ben de vorige keer best negatief geweest. Het was ook wel zoals ik me voelde. Het is alleen net alsof doordat ik het op heb geschreven, het weer kan relativeren en accepteren. En misschien voelde ik me zelfs een beetje schuldig terwijl ik richting mijn werk langs de zee reed, en ik maar klagen..

Er is nog steeds een heleboel mis hier in Kaapstad en je wordt dagelijks geconfronteerd met het grote verschil tussen arm en rijk, maar dat hoort bij dit land. En ik kan daar nu niks aan veranderen. Hoe graag ik dat ook zou willen. Dus ja, wat doe je dan, je probeert er doorheen te kijken. Niet er van wegkijken hoor, maar het op een andere manier zien. Zien wat de trotse inwoners zien. Zoals de financial manager van mijn hotel, die na mijn weekje accounts een heel betoog over zijn liefde voor Kaapstad hield. Hij gebruikte de woorden loving, forgiveness en tolerancy. Misschien is het ook best bijzonder, zoveel verschillen zoveel culturen, maar toch kan het hier in dezelfde stad.

Dus je kan wel zeggen dat er een hele verandering in mijn gedachten is ontstaan deze maanden. Ik voelde het eind november al een beetje kriebelen, maar ik wilde jullie sowieso in het vorige verslag nog vertellen over mijn ervaring van blank en zwart. Maar ik kan je vertellen.. de kriebel wordt steeds groter. Dezelfde kriebel die ik heb als ik terug denk aan Australië.

Want echt waar, wat heeft Kaapstad en omgeving prachtige plekken. Picknicken in de botanical gardens, zonsondergang op Signal Hill, bakken op Clifton, hapjes op Houtbay Market. Wat ik wel al sinds het begin voelde was de relaxte sfeer tijdens het uitgaan, iedereen doet zijn ding en geniet. Ondertussen hebben we al flink wat feestjes gehad. Van een biertje drinken bij de Ierse pub The Dubliner, dansend in je jurkje op de 31ste verdieping van Club 31 uitkijkend over heel Kaapstad, tot aan een beachparty van Goldfish en Bakermat terwijl de zon onder gaat. Daarnaast houdt ons huis, zo hotello als we zijn, ook van lekker eten. En ja hoor, dat kan je hier zeker. Leuk meegenomen is dan ook dat de euro erg sterk tegenover de rand staat en het soms goedkoper is om uit eten te gaan! Je zult ons dan ook vaak vinden bij Beluga om de hoek, waar ze overheerlijke sushi hebben, braaiend in de tuin, of gaan we na ons werk een drankje doen op waterfront. Zoals ik al eerder had verteld proberen we wanneer we vrij zijn zoveel mogelijk leuke dingen te doen. Vooral nu we voelen dat het einde begint te naderen. Stagiaires van februari beginnen al plannen te maken, collega’s op het werk vragen wanneer het afscheid zover is en het is officieel nog 7 weken werken. 7 weken ja.. waar Maartje en ik de laatste twee weken ongeveer van vrij proberen te krijgen om nog te gaan reizen. Onze planning is vliegen naar Johannesburg, Krugerpark zien en misschien daar nog wat te ontdekken voor ons schoolleventje begint op 10 februari. Wat zal dat tegenvallen..

Over een klein weekje mag ik ook mijn vriendinnetjes Annelie en Geiske van het vliegveld ophalen en kan ik zelfs straks Manouk knuffelen! Een week waar ik enorm naar uitkijk, vooral omdat hier ook kerst invalt. Iets waar ik dit jaar totaaaal niet naar toe leef. Kerst in Kaapstad klopt niet, kerst in een warm land klopt niet. The weather outside is frightful, but the fire is so delightful, is nog nooit zo’n slecht liedje geweest. Heel bizar om de mega grote kerstboom op waterfront te zien staan als je een eindje verderop tegen een palmboom aanloopt. Ik denk, ik weet het eigenlijk wel zeker, dat ik met kerst mijn familie het allerergst ga missen. Tjerry zonder haar kerst in huize Alsemgeest... Ik mis de openhaard, de chocolademelk, de wandeling door de sneeuw, het heerlijke koken en mijn traditionele Disney video. Maar goed, daarvoor terug krijg ik wel cocktails, zon, strand, een braai en heel veel lieve mensen om mij heen, dus een keertje zonder de koude, Nederlandse kerst moet ook wel lukken. Ik wens jullie in ieder geval alvast allemaal een hele, fijne kerst toe. Geniet van de mensen om je heen, waar je het dan ook ter wereld viert.

Het werken in de receptie gaat met ups-and-downs. Je hebt lange dagen waarop het heel chaotisch is, veel klachten en heel veel dingen die niet meewerken, maar er zijn ook leuke dagen, met bijzondere aanspraak van gasten en waarop je wel het idee hebt dat je goed hebt gewerkt. Dus nog even doorbijten. Ik observeer, leer en geniet allemaal op hetzelfde moment!

Ik wilde jullie dus via deze weg laten weten dat alles echt prima hier gaat! Er komen een paar hele mooie weken aan met heel veel vrienden en heel veel zon! Ik heb er zin in!

  • 18 December 2013 - 00:38

    Sjon:

    Leuk verslag!
    En have yourself a merry little christmas :)
    Sjon zal iig aan je denken hoor!!

    Dikke kus

  • 18 December 2013 - 04:07

    Cynthia:

    Wauw, Tjerry wat kan jij mooi schrijven! Wij hebben hier de kou, kerstmisliedjes, en chocolademelk, maar wij missen het strand en de zon weer ;) Succes nog met werken en tot in Nederland!

  • 18 December 2013 - 07:20

    Laura:

    fijn tjer dat het allemaal beter met je gaat. ik ben trots op je. ik heb het hier ook super maar mis je als ik in een foute tent hier het liedje van call me maybe hoor. geniet , over paar weken mag je weer gek met me doen xxx

  • 18 December 2013 - 13:43

    Theo Alsemgeest:

    Tjerry - dag schoonheid - bedankt voor je als altijd zeer lezenswaardige verslag. Ze zeggen dat ik mooi kan schrijven, maar ik kan nog veel van je leren. Kerst zal ook voor ons anders zijn zonder jou, maar we vechten ons er wel doorheen. Geniet van je laatste periode, want deze ervaring zal blijken van onschatbare waarde te zijn voor je verdere leven. Via Skype gaan we elkaar nog wel virtueel treffen onder de boom, tot dan, Theo en Rieke

  • 18 December 2013 - 16:06

    Marcus:

    Tjerry,ik geniet telkens weer van je mooie verhalen waaruit ik merk dat je steeds meer
    begint te wennen aan de andere cultuur. En dan eerst nog Kerst en Nieuwjaar vieren
    in de warmte, dat zal wel even wennen zijn. Ik wens je bij deze prettige Kerstdagen en
    de beste wensen voor het nieuwe jaar toe. Hartelijk gegroet, Marcus.

  • 19 December 2013 - 13:20

    Je Sister:

    Weer mooi geschreven Tjer!
    Ik ga je vreselijk missen deze kerst maar misschien als troost, ik heb ook nog geen sneeuwvlokje gezien. Geniet nog even, voor je 't weet zit je alweer in het vliegtuig naar huis en geloof me 't afscheid en de terugreis is geen pretje.
    Ik mis je. Kusje van je zusje

  • 19 December 2013 - 23:44

    Judith:

    Quote: "Unless you sit at a resort drowning your brain in frozen drinks, travel will teach you about the world. You'll learn about people, history, and culture, and arcane facts about places some people could only dream about. In short, you'll have a better understanding about how it works and how people behave. That's something that can't be learned from books; you can only pick it up with on the road experience."
    Hoe toepasselijk!! xxxx mama

  • 20 December 2013 - 15:37

    Papa:

    He meissie, weer een genot om je verhaal te lezen, we zullen de Disney video door het huis laten schallen, ben je toch een beetje bij ons, het zal heel anders zijn zonder jou, maar we doen het gewoon nog een keer over, niet dunnetjes maar heel dikjes, wat jij, ... nog even en dan je er weer, en nog geen sneeuw, dus die witte wandeling door de duinen met warme chocomel en worstenbrood komt ook in februari vast nog goed, ..., xxx, papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Green Point

Tjerry

Actief sinds 17 April 2011
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 33038

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 03 Juli 2014

Kaapstad

01 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Down Under

Landen bezocht: